Jotta päästään hyvään lopputulokseen, pitää tuntea lähtötilanne. Samalla kun teemme alkukartoitusta, saamme luotua suuntaviivat koko kuvastoprojektiin, kohderyhmien parempaan huomioimiseen ja kuvaston parempaan käytettävyyteen.
Kartoitusvaiheessa olennaista on miettiä, mitä kuvastolla halutaan saada aikaan. Onko kuvaston päätehtävä esitellä tuotevalikoimaa jälleenmyyjälle vai myydä tuotteita suoraan loppuasiakkaalle? Hyvin toteutettuna kuvasto myös lisää yrityksen tai brändin tunnettuutta ja rakentaa positiivista yrityskuvaa. Kun kuvaston rooli yrityksen markkinointipaletissa on selvillä, kuvastolle voidaan asettaa sekä toiminnallisia että taloudellisia tavoitteita.
Ensivaikutelma on kuvastoissakin tärkeä. Ehdoin tahdoin ei hyvää kannata lähteä muuttamaan, mutta toisinaan kuvaston sisältöä ja ilmettä voi olla perusteltua päivittää, jotta kuvasto palvelisi asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla.
Miten on, onko nykyisen kuvastosi rakenne ja tarjonta ajan tasalla? Vastaavatko kuvastossa olevat tuotteet myyntitavoitteita? Erottuuko kuvasto toivotulla tavalla kilpailijoiden julkaisuista? Linkittyykö kuvasto riittävästi digimaailmaan? Uudistus on paikallaan myös silloin, jos julkaisun visuaalinen ilme on jäänyt ajasta jälkeen tai ei enää istu muuhun yritysilmeeseen.
Samalla voimme miettiä tulevaisuuden haasteita ja napata kiinni digitaalisen maailman tarjoamista mahdollisuuksista. Jos omat resurssinne ovat tiukassa, voimme ottaa haltuumme koko kuvaston uudistusprojektin, jotta materiaalit saadaan ajan tasalle mahdollisimman vaivattomasti.
Kun mietit, olisiko kuvasto tuotteillesi hyödyllinen markkinointiväline, ota mietintään mukaan ammattilainen ja soita ensin meille. Voimme yhdessä kartoittaa tilannetta ja sitä millainen kuvasto yrityksellesi ja tuotteillesi soveltuisi parhaiten. Kuvaston, tuoteluettelon tai hinnaston rooli markkinoinnissa voi olla hyvin moninainen. Tuomme mukaan uusia näkökulmia ja ehdotamme joskus odottamattomiakin kytköksiä muihin markkinointivälineisiin.
Nämä ovat asiakkaan toiveet, tarpeet, tavoitteet ja tietenkin tuotevalikoima. Sisältö taas voi koostua monipuolisesta tuoteinformaatiosta, teknistä tietoa sisältävistä taulukoista, ratkaisujen ja ideoiden esittelystä tai minimalistisin keinoin esille tuoduista tuotteista.
Jos kuvaston tekemisestä ei vielä ole kokemusta, moni asia saattaa mietityttää: projektin laajuus, kustannukset ja oman ajan riittävyys projektiin.
Vinkki: Kuvaston suunnittelun ja käytännön toteutuksen lisäksi voimme hoitaa myös kuvasuunnittelun ja tuotekuvaukset omassa studiossamme.
Avaa esimerkit klikkaamalla otsikoita:
Taloteknisiä eristeitä myyvä HL Tech Oy halusi informatiivisen ja laadukkaan kuvaston. Kuvasto on toteutettu osittain autotaitolla. Projektijohto oli meillä.
Kuvaston rakenne ja graafinen ilme, tekstit, kuvasuunnittelu ja kuvaukset omassa studiossamme, autotaittoelementtien rakentaminen, tuotedatan ohjeistus autotaittoa varten, taitto ja tuotannon valvonta.
Tutustu HL Techin kuvastoonTäysin digitaaliset kuvastot ovat yleistyneet painettujen kuvastojen rinnalla viime vuosina. Digikuvasto ei kuitenkaan ole vain painetun kuvaston sähköinen pdf-versio, sillä digikuvaston mahdollisuudet ovat paljon monipuolisemmat.
Digikuvastoon voidaan lisätä runsaastikin esimerkiksi kuvamateriaalia tai teknisiä tietoja, jopa ääntä ja liikkuvaa kuvaa tuomaan asiakkaalle lisäinformaatiota tuotteesta tai palvelusta ja helpottamaan päätöksentekoa. Kun kuvasto integroidaan nettikauppaan, asiakas voi jo kuvastoa selaillessaan siirtää kiinnostavat tuotteet ostoskoriin. Näin kuvasto muuttuu interaktiiviseksi myyntityökaluksi.
Joitain vuosia sitten mietittiin kumpaa kannattaa tehdä: digiä vai printtiä. Nyt mietitään, mikä on kummankin rooli koko markkinointipaletissa. Sekä painetulla että digitaalisella kuvastolla on oma, toisiaan täydentävä tehtävänsä. Yhdessä ne toimivat parhaiten. Digi viittaa printtiin ja printti digiin.
Perinteisesti B2B-myyjän autossa on pino kuvastoja, mutta myös sähköinen digikuvasto kulkee kätevästi mukana myyntikeikoilla. Sähköisen kuvaston offline-versio toimii tarvittaessa myös ilman nettiyhteyttä.
Kun kuvasto on tuotetietopainotteinen, taiton automatisointi voi tuotedatan osalta olla järkevää. Paras hyöty automatisoinnista saadaan, kun samaa tuotedataa hyödynnetään useammissa julkaisuissa tai materiaaleissa, esimerkkeinä hinnastot, tuoteluettelot, esitteet, tuotekortit, ilmoitukset ja jopa myymälämateriaalit.
Autotaittoa voidaan soveltaa sekä uusiin että jo olemassa oleviin julkaisuihin. Kun automatisointi on rakennettu kuntoon ja ensimmäinen kuvasto tai hinnasto taitettu, seuraavan päivittäminen on jo merkittävästi nopeampaa. Tuotetiedot tuodaan suoraan tietokannasta (yksinkertaisimmillaan Excel-tiedostosta) Adobe InDesign -taitto-ohjelmaan, jolloin tuotedata yhdistyy saumattomasti taitettuun julkaisuun.
Tuotedatan tuonnin jälkeen linkki tuotedataan säilyy, joten esimerkiksi hinnat voi päivittää vaikka juuri ennen painoaineiston tekoa. Autotaitto ei rajoita luovuutta mitenkään, vaan taittaja voi vapaasti muokata ja elävöittää aineistoa. Tarvittaessa sivuja, tekstiä, kuvia tai muuta materiaalia voi lisätä taittoon mielin määrin.
Miksi automaattinen taitto?
Ota yhteyttä, niin kerromme lisää autotaiton mahdollisuuksista!
Jotta kuvastoprojekti saadaan kunnialla maaliin asti, on ammattimainen projektinhallinta välttämätön osa projektia. Se varmistaa myös budjetissa, aikataulussa ja brändin asettamissa rajoissa pysymisen. Kun projektinhallinta tehdään hyvin, projekti etenee vaivattomasti. Kun projektinhallinta tehdään huonosti, kaikki voi mennä todella pahasti – ja kalliisti – pieleen.
Tyypillisin työnjako kuvastoprojekteissamme on se asiakkaalle helpoin: me pidämme koko projektin näpeissämme. Tällöin sovimme projektin aluksi etenemismallista ja teemme tarvittaessa projektisuunnitelman, johon on kirjattu mm. projektin tavoitteet, aikataulut, vastuuhenkilöt sekä yleiset periaatteet ja toimintatavat. Joissain projekteissa riskianalyysikin on hyödyllinen.
Joskus työnjako sovitaan toisin, aina tilanteen ja asiakkaan toiveiden ja resurssien mukaan. Tavoitteenamme on tehdä kuvastoprojektin läpiviennistä asiakkaalle mahdollisimman sujuvaa ja vaivatonta.
Kuvastoprojektit laajenevat usein moneen suuntaan tiedonkeruusta tavoitteiden seurantaan ja myynnin tukimateriaaleista jakelun organisointiin. Eri osa-alueiden tulee yhdistyä saumattomaksi kokonaisuudeksi, siksikin hoidamme mielellämme projektit laaja-alaisesti. Toimeksiantoon voi kuulua esimerkiksi
yhteydet kaikkiin projektin osapuoliin
taustatiedon etsintä, haastattelut
kuvasuunnittelut ja kuvaukset
alihankinnat, jakelu
kustannuslaskenta ja seuranta
myyjien työkalut
sähköiset kuvastot
autotaittoa käytettäessä tuotedatan hallintaan liittyvien tietokantojen luominen tai opastus
Suunnittelemme kuvastoprojektin aina yhteistyössä asiakkaan kanssa ja räätälöimme tarvitsemasi palvelupaketin, jotta projekti etenee mahdollisimman vaivattomasti ja tehokkaasti.
Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!