Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

5 syytä ottaa asiakaslehti osaksi markkinointia

Taannoin internetin suosion kasvaessa hätäisimmät ennustivat jo asiakaslehdille loppua, kun netin uskottiin täysin syrjäyttävän painetussa muodossa ilmestyvät lehdet. Mediakentän muutoksesta huolimatta asiakaslehtien asema on kuitenkin säilynyt vahvana ja tänä päivänä asiakaslehtiin panostetaan jopa aiempaa enemmän. Tällä hetkellä Suomessa julkaistaan satoja asiakaslehtiä, koska asiakaslehti on edelleen tehokas keino tavoittaa ja sitouttaa niin b2c- kuin b2b-asiakkaita.

Asiakaslehti

1. Asiakaslehti on räätälöity ratkaisu

Kuten muuhunkaan markkinointiin, asiakaslehteenkään ei ole yhtä vakioratkaisua. Asiakaslehti on aina edustamansa yrityksen näköinen. Mietipä hetki itse säännöllisesti lukemiasi asiakaslehtiä. Osa niistä on kohdennettu laajalle joukolle, osa ehkä hyvinkin kapealle joukolle asiantuntijoita. Jotakin asiakaslehteä olet todennäköisesti lukenut ainoastaan verkossa.

Asiakaslehtien ulkomuoto ja sisältö voivat olla hyvinkin erilaisia kohderyhmästä ja tavoitteesta riippuen. Toiset ilmestyvät kerran vuodessa, toiset jopa viikottain. Laajuuskin voi vaihdella muutamasta sivusta useisiin kymmeniin. Yhteistä asiakaslehdille on, että ne pyrkivät esittelemään yrityksen ja toimialan ajankohtaisia uutisia ja trendejä sekä kiinnostavia henkilöitä. Lisäksi esillä ovat luonnollisesti myös yrityksen tuotteet ja palvelut, usein asiakaskokemusten kautta esiteltyinä.

2. Asiakaslehti pitää suhteet lämpöisinä

Asiakaslehti on tärkeä kanava nimenomaan silloin, kun halutaan pitää yhteyttä jo olemassa oleviin asiakkaisiin. Internet on hyvä työkalu uusien asiakkaiden löytämiseen, mutta olemassa olevista asiakkaista huolehtiminen ei saa jäädä paitsioon. Asiakaslehti on edelleen erinomainen väline pitää vanhatkin asiakassuhteet lämpöisinä. Lehteä pidetäänkin yleensä juuri asiakassuhteen hallinnan ja kehittämisen sekä brändin rakentamisen ja vahvistamisen välineenä.

Oikein kohdennettuna asiakaslehti toimii myös esimerkiksi messumateriaalina. Aineistoa voi usein hyödyntää myös yrityksen muissa julkaisuissa ja kanavissa. Antoisia artikkeleita ja juohevia juttuaiheita ei suinkaan kannata pantata vain yhdessä paikassa.

3. Asiakaslehti toimii myös offlinena

Painettu lehti antaa tänä päivänä syyn irrottautua hetkeksi digitaalisten kanavien leimaamasta arjesta. Yhä useammin ihmiset hakevat printistä vastapainoa nopeatempoisille verkkosisällöille. Ehkä olet itsekin joskus kokenut tarvetta olla hetken offline ilman n ja sosiaalista mediaa. Hyvin tehtynä asiakaslehti on omiaan täyttämään myös tällaista tarvetta.

Internetin aikakautena mahdollisuus pysähtyä asiantuntevasti kirjoitettujen artikkeleiden, laadukkaiden kuvien ja oikeasti selailtavan paperisen lehden pariin on jo jotain erilaista. Asiakaslehtitutkimusten mukaan suomalaiset yritysasiakkaat käyttävätkin painetun asiakaslehden lukemiseen keskimäärin 19 minuuttia. Se on pitkä aika. Myös reilu puolet palaa lehden pariin yli kaksi kertaa.

4. Asiakaslehdellä saavutetaan tavoitteita

Vain luetulla asiakaslehdellä on mahdollisuus vaikuttaa. Asiakaslehteä suunniteltaessa tärkeimmät kysymykset ovat miksi ja kenelle. Prosessia ei kannata aloittaa ilman, että näihin kysymyksiin on olemassa kristallinkirkkaat vastaukset. Kun lehden sisältö suunnitellaan ja toteutetaan nämä kaksi vastausta tiukasti mielessä, asiakaslehdestä on ylipäätään mahdollista tulla sellainen kokonaisuus, joka täyttää sille asetetut tavoitteet.

Tavoitteiden määrittäminen onkin yksi tärkeimmistä seikoista asiakaslehden aloittamista suunniteltaessa. On hyvä yksinkertaisesti listata ylös, mitä lehden halutaan oikeasti saavan aikaan. Lukijoiden mielipiteitä ja toivottujen mielikuvien ja tulosten syntymistä on syytä tutkia esimerkiksi säännöllisten vaikuttavuusmittauksien ja lukijakyselyiden avulla.

5. Asiakaslehti voi olla helppo projekti

Onnistunut asiakaslehti on asiakkaalle samaan aikaan hyödyllinen, informatiivinen ja viihdyttävä. Artikkelit ovat kiinnostavia ja journalistisesti laadukkaita ja ulkoasu huoliteltu ja yhtenäinen. Asiakaslehden perustana on syytä olla luotuna lehtikonsepti, joka määrittelee esimerkiksi lehden rakenteen, juttutyypit ja suuntaviivat lehdessä käytettäville kuville.

Jotta tavoitteisiin päästään, mukana kannattaa olla markkinoinnin ammattilainen alusta saakka. Asiakkaalle helpoin vaihtoehto onkin usein ulkoistaa asiakaslehden suunnittelu ja toteutus. Kun konseptista ja juttujen sisällöistä vastaavat asiantuntijat, omaa aikaa säästyy varsinaisen liiketoiminnan pyörittämiseen ja kehittämiseen.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.