Markkinoinnin miniteot lomakauden kynnyksellä
Kesän aukioloajat
Jos kesä vaikuttaa yrityksesi aukioloaikoihin, siitä on tietenkin syytä kertoa. Olennaisia kanavia ovat ainakin nettisivut, uutiskirje sekä puhelinvaihteen vastaajaviesti. Älä unohda myöskään vanhaa kunnon sisäänkäyntiin teipattavaa ilmoitusta!
Kerro olevasi lomalla
Huolehdi että puhelut kääntyvät eteenpäin lomalla ollessasi. Nauhoita tarvittaessa myös vastaajaviesti, jossa kerrot lomasi keston sekä keneen asiakas voi tarvittaessa ottaa yhteyttä. Sähköpostiohjelmiin saa helposti lisättyä automaattivastauksen, jossa kerrot, mihin asti olet lomalla ja kehen asiakas voi tällä välin ottaa yhteyttä. Näin asiakkaan ei tarvitse arvailla, oletko lomalla vai et. Pienellä vaivalla varmistat, että tärkeät viestit eivät jää huomiotta viikkojen ajaksi.
Sesonki sähköposteihin
Jokainen lähettää päivän aikana useampia sähköposteja. Sähköpostia voi käyttää simppelinä työkaluna myös markkinoinnissa. Laita allekirjoituksesi alle kesäinen banneri, jossa kerrot vaikkapa kesän aukioloajoista tai käynnissä olevasta kesäkampanjasta. Jo pelkkä ajankohtainen kuva sopivan tekstin kera luo ajankohtaan sopivaa ja inhimillistä fiilistä viesteihin.
Kesätoivotus kotisivuille
Onko kotisivuillesi suunnitteilla kesätoivotusta? Hieman kepeämpi kesätoivotus etusivulla luo yritykseesi helposti lähestyttävää tuntua. Ehkä löydät jonkin yllättävän aasinsillan tuotteidesi ja kesäisen ajankohdan välille? Voisitko ehkä haastatella työntekijöitäsi ja koota hauskan tilaston heidän kesänviettosuunnitelmistaan? Käsissäsi voi silloin olla jotain, mikä jää asiakkaille mieleen ja erottaa yrityksesi kilpailijoista.
Ajastukset loman ajalle
Yrityksen kotisivujen ja some-kanavien ei tarvitse nuokkua riippumatossa varpaat kohti aurinkoa, vaikka sinä niin tekisitkin. Ajasta kesän kampanjoista kertovat uutiset jo etukäteen ilmestymään hyvissä ajoin ennen lomakauden alkua. Muista että kesä muuttaa sisältöjen tyyliä kepeämpään suuntaan. Emme muutenkaan suosittele kovin kurttuotsaista asiakasviestintää, mutta sellaisen aika ei ole etenkään kesäkuukausina.
Sovi viestintävastuut
Lomien ajaksi on syytä järjestää toimiva asiakaspalveluverkosto, jotta asiakkaasi eivät jää vaille huolenpitoa viikkojen ajaksi. Kannattaa ehdottomasti luoda myös vastuukalenteri, jossa käy ilmi esimerkiksi se, kuka vastaa vaikkapa mahdollisessa kriisitilanteessa toimittajan kyselyihin. Varautuminen ei maksa mitään, mutta marssijärjestyksen päättäminen etukäteen säästää arvokasta aikaa tositilanteessa.
Kesäkampanjat käyntiin
Etkö lomaile kuumimman kesän aikaan? Sehän on mahtavaa, kesä kun on ihan parasta aikaa kesäkampanjoille! Ehkä asiakkaasi pitäisivät oston yhteydessä saadusta jäätelölipusta tai pienestä mökkiviemisestä, kuten tulitikkurasiasta, saunavastasta tai lämpömittarista? Tuotemyyntiä lisää vaikka tiettyjen lämpötilojen saavuttamiseen sidotut alennushinnat tai mitä ikinä keksitkin. Suomen kesä on myös täynnä kesätapahtumia, jotka mielellään ottavat yrityksiä kumppaneiksi. Jospa isännöisitkin pesispeliä, nuorten kesäteatteria tai muuta hyvän mielen kesätapahtumaa? Laiturinnokassa päässä muhii yleensä mitä moninaisimpia ideoita tulevaisuutta varten.