Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Miksi ihmeessä kehittää kuvastotuotantoa?

Muutama vuosi sitten, kun aloin kehittää kuvastotuotantoa, kuulin usein kysymyksen: Miksi? Eikös se ole kuoleva media, painettu kuvasto? No, ei se ole.

Siitä kertoo esimerkiksi se miten monet suuret toimijat Yhdysvalloissa ja Britanniassa ovat palanneet painettuihin kuvastoihin. Toinen puoli asiaa on se, että digi ja printti kulkevat nykyisin sopuisasti käsi kädessä. Kuvasto voi olla painettu tai se voi olla digikuvasto. Tai molempia.

Kehittyvä media

Painettu kuvasto ei ole kuolemassa tai edes jäämässä sähköisten kuvastojen, nettisivustojen tai nettikauppojen jalkoihin. USA:ssa ja Britanniassa kuvastojen roolia tutkittiin kovastikin ja huomattiin, että avainsana on monikanavaisuus eli näkyminen useiden medioiden kautta.

Monikanavaisuus, mukaan lukien painettu kuvasto, lisäsi joillain yrityksillä myyntiä jopa kolmanneksen. Ihmiset halusivat tutkia kuvastoa kotona rauhassa ja sen jälkeen ostaa joko netistä tai kivijalkakaupasta. Mikäs voisi olla parempi kannustin kuin kasvavat myyntiluvut!

Olemme tehneet kuvastoja kymmeniä vuosia. Kuvasto ei kuitenkaan ole enää – tai sen ei ainakaan pitäisi olla – sama tuote kuin 20 vuotta sitten. Sen rooli on melkoisesti muuttunut. Eivätkä kuvastotkaan elä trendivapaata elämää. Suunnittelutrendit tulevat, menevät ja kehittyvät.

Printti ja digi käsi kädessä

20 vuotta sitten kuvaston ei tarvinnut kilpailla minkään kanssa. Nyt se kilpailee asiakkaan huomiosta satojen muiden markkinointiviestien kanssa. Luodaanpa lyhyt katsaus mihin suuntaan kuvastot ovat kehittymässä ja millainen rooli niillä voi olla markkinointimixissä.

  • Printti ei katoa klikkaamalla. Sen ääressä vietetään enemmän aikaa kuin nettikaupassa.
  • Kuvasto itsessään on toimintakutsu, työkalu, jolla asiakkaat saadaan nettiin/nettikauppaan. Usein houkuttimena käytetään muutaman valikoidun tuotteen kuvastoa koko valikoiman esittelevän kuvaston sijaan.
  • ”Yhden-koon”-kuvastojen sijaan kuvasto räätälöidään ja kohdennetaan asiakassegmentin mukaan. Se ottaa huomioon markkinaraot, sesongit ja jopa yksittäiset asiakkaat. Näin kuvastosta tulee saajalleen entistä arvokkaampi.
  • Sopimusasiakkaalle voi tarjota oman katalogin, omilla hinnoilla linkitettynä asennusohjeilla, käyttövideoilla yms. sekä suoralla tilausmahdollisuudella. Kuvasto-on-demand laajemminkin.
  • Online-kuvastossa on usein vähemmän sivuja, vähän ja yksinkertaista tekstiä, mutta sivulla painettua kuvastoa enemmän tuotteita. Sen tarkoitus on saada asiakas verkkokauppaan tutkimaan koko tuotevalikoimaa ja tietenkin ostoksille. Toimii perinteisen kuvaston rinnalla.
  • Painettu kuvasto täydentyy netissä juuri videoilla, haastatteluilla, asennusohjeilla jne.

Kuvaston rooli markkinointimixissä

Sisältömarkkinointi on kuuma trendi yhä edelleen. Tarjoamalla asiakkaille arvokasta sisältöä, joka auttaa heitä heidän työssään, sitoutat heidät itseesi. Uusien ajatusten, näkökulmien ja tuotteiden avulla luot ja vahvistat mielikuvaa siitä, millainen yrityksesi on.

Aiemmin tiedettiin tarkalleen, mikä rekkari, ajankohta tai lähetys toimi, mikä ei. Kaikki oli mitattavissa. Tänä päivänä kuvaston toimivuuden seuraaminen on huomattavasti vaikeampaa ja monisyisempää. Se lienee kuvastojen suurin ongelma tällä hetkellä. Ei niinkään internet, kännykät tai sosiaalinen media.

Ei väliä, kuinka hyvä kuvaston visu on, tuotteet ratkaisevat. Niiden osuus kuvaston menestyksestä on 60-80 %. Visuaalisesta toteutuksesta on mielipiteitä, mutta ainoa tärkeä asia on se, miten luovat ratkaisut tuovat tuloksia.

Ai niin, se Wunjon kuvastokehitys. Sillä tarkoitamme sisäisen prosessimme kehittämistä, kuvastoihin liittyvien palvelujen kehittämistä ja monipuolistamista sekä entistä syvempää asiakasnäkökulmaa. Nettisivumme ovat uudistuneet ja sinne kertyy ajan myötä paljon aiheeseen liittyvää asiaa.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.