Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Näin takaat parhaat tuotekuvat kuvastoosi

Kuvat, erityisesti tuotekuvat, ovat kuvaston ehkä tärkein yksittäinen elementti. Ajatellaanpa asiakasta. Haluamme kuvastomme kuvilla hänessä aikaan seuraavia reaktioita: Onpa kiva – ai tuollaisiakin saa – tuota olen aina halunnut – tuo olisi paikallaan tuotannossa – sopisi hyvin meidän firmalle – tämä on pakko saada.

Kuvien avulla luomme mielikuvaa tuotteidemme ja palvelumme laadusta ja kuvien avulla houkuttelemme asiakasta ostopäätökseen.

Hyvä tuotekuva myy

Hyvä tuotekuva on terävä, värit vivahteikkaita, yksityiskohdat selkeitä ja valaistus kohdallaan. Hyvässä tuotekuvassa myytävä tuote tuodaan esille selkeästi ja edullisimmasta kulmasta, jotta asiakas saa siitä parhaan käsityksen ostopäätöksensä tueksi. Ei riitä, että näkyyhän tuosta millainen se tuote on.

Tärkeimpien tuotteiden ja palvelujen kuvat voivat olla kooltaan suurempia kuin vähemmän myyvien tuotteiden. Kuvan ominaisuuksilla, koolla, muodolla ja väreillä voidaan myös ohjata lukijan huomiota ja sitä kautta ostokäyttäytymistä.

On luonnollista, että kuvastoa tai ylipäätään mitä tahansa julkaisua tehdessä jokainen miettii missä voisi säästää. Kuvissa säästäminen on vähän riskaabelia. Pahimmassa tapauksessa kuvissa säästäminen kolahtaa omaan nilkkaan, koska huonolaatuiset kuvat saavat myös tuotteet tuntumaan huonolaatuisilta.

Tarvitset siis runsaasti hyvälaatuisia ja korkearesoluutioisia tuotekuvia. Hyvälaatuiset ja huolella otetut kuvat tukevat kuvaston ilmettä ja vahvistavat omaa brändiäsi. Mieluummin vähemmän sivuja ja vähemmän tuotteita kuin paljon huonoja kuvia on hyvä perussääntö.

Vasemmanpuoleisessa kuvassa oleellisimmat asiat mukista eivät ole näkyvissä. Kuvaa ei ole syvätty, jolloin periaatteessa valkoinen tausta jää rumasti näkyviin myös painetussa kuvastossa.

Yksittäiset tuotekuvat toimivat

Usein näkee tuotekuvia, joissa on useita tuotteita tai saman tuotteen eri variaatioita samassa kuvassa. Kuitenkin silloin, kun myydään selkeää, käsin kosketeltavaa tuotetta, on ehdottomasti parasta kuvata tuotteet yksittäin ilman taustaa. Näin tuote tulee paremmin esille ja kuva on helpompi yhdistää tuotteen kuvaustekstiin ilman väärinymmärryksen vaaraa. Joskus pehmeät varjot korostavat tuotetta kauniisti. Kuvaston taittaja voi tarvittaessa tuoda vaihtelua sivuille lisäämällä taustavärejä.

Kun tuotteet on kuvattu samasta kulmasta, taittajan on aina mahdollista myöhemmin yhdistää erillisistä kuvista ryhmäkuva, jos sellaista tarvitaan. Toisin päin tämä onnistuu vain harvoin. On havaittu, että kun mikään tuotteista ei nouse ryhmäkuvassa esiin, se johtaa alhaisempiin myyntilukuihin. Toki säännöstä on myös poikkeuksia, esimerkiksi kirjat.

Kuvien hankkimiseen on olemassa useita konsteja, joissa kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Katso myös artikkelimme kuvien hankkimisesta sekä kuvastoon tarvittavista muista kuin tuotekuvista.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.