Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Natiivimainonta – mitä se on?


Brändien parissa työskentelevät ovat innoissaan natiivimainonnasta ja sen mahdollisuuksista. Toimituksellisten sisältöjen ja mainosten yhdistäminen ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta ja juuri nyt aiheesta käydäänkin keskustelua. Listasimme tärkeimmät pointit, joita natiivimainonnasta tulee tietää.

Mitä se natiivimainonta oikein on?

Natiivimainonnassa on kyse mainostajan luomasta kaupallisesta sisällöstä, joka julkaistaan esimerkiksi lehtien verkkosivustoilla ja joka hyödyntää kyseisen median toimituksellisen sisällön muotoja. Mainos sulautuu siis osaksi olemassa olevaa mediaa ja istuu ympäristöönsä muutenkin kuin pelkästään ulkoisten tunnusmerkkien osalta.

Alun perin digimarkkinoinnista juontuva natiivimainonta liitetään usein nimenomaan online-sisältöihin. Samasta ilmiöstä on kuitenkin kyse myös vaikkapa silloin, kun ammattilehteen ostetaan sivu advertoriaalia varten tai tv-ohjelmassa käytetään tuotesijoittelua.

Natiivimainonnan käsite linkittyy sisältömarkkinointiin, sisältöihin, mainontaan, medioihin viestintäkanavina. Suomalainen digimarkkinoinnin ja -mainonnan järjestö IAB Finland on havainnollistanut natiivimainonnan pelikentän osuvasti näin:

 

Natiivimainonta on Suomessa suhteellisen nuori termi. Lähteestä riippuen eri käsitteitä saatetaan käyttää rinnakkain.

Mitä natiivimainonnalla voidaan saavuttaa?

Parhaimmillaan natiivimainonnalla voidaan kertoa tarinoita suuremmalle yleisölle kuin pelkästään brändin omia viestintäkanavia käyttäen. Jos yrityksen omilla kotisivuilla asiakastarinan näkee 1000 ihmistä viikon aikana, esimerkiksi valtakunnallisen lehden sivuilla maksettuna sisältönä määrä voi olla helposti satakertainen.

Pelkät bannerimainokset eivät tutkimusten mukaan kiinnitä nettisivuvierailijan huomiota, vaan katse kohdistuu ennemmin palstoihin, joihin varsinainen sisältö on totutusti sijoitettu. Lisäksi erilaiset mainosten näkymisen estävät ohjelmat, kuten esimerkiksi AdBlock, syövät tehoa perinteiseltä bannerimainonnalta.

Natiivimainonnan lähtökohta on erilainen kuin bannereissa: siinä tarjotaan kuluttajalle sisältöjä integroituna osaksi sivustoa. Onnistuessaan natiivimainonta on lukijalle yhtä kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä kuin ne sisällöt, joita hän muutenkin klikkaisi.

Natiivimainonta ei keskeytä sivuston selailua, vaan sulautuu osaksi muuta sisältöä.

Mikä on tyypillistä natiivimainonnalle?

Natiivimainontaa suunnitellessa kannattaa pitää mielessä, että sen ensisijainen tavoite ei välttämättä ole myyntipiikin aikaansaaminen. Tyypillisesti natiivimainonnassa keskiössä ovat ennemmin samanlaiset sisällöt kuin valitussa mediassa muutenkin. Esimerkiksi ammattilehden verkkosivustolle sopiva sisältö voi olla vaikkapa yrityksen kiinnostava kasvutarina tai inspiroivan henkilön haastattelu.

Parhaassa tapauksessa lukija innostuu natiivisisällöstä siinä määrin, että hän on valmis vinkkaamaan siitä ystävilleen esimerkiksi sosiaalisen median kanavien kautta. Perinteisiä mainoksia tai mainosbannereitahan harvemmin jaetaan eteenpäin muille.

Jakamisen lisäksi myös lukijoiden osallistaminen on yksi natiivimainonnan keinoista. Lukijat haluavat osallistua läheiseksi kokemansa sisällön tuottamiseen vaikkapa lähettämällä kuvia tai kertomalla oman tarinansa aiheeseen liittyen. Tämä mahdollisuus on syytä ottaa huomioon natiivimainoskampanjoita suunnitellessa.

Toimiva natiivimainonta vaatii sisällöntuotannon ja median asiantuntemusta sekä joskus myös kanttia heittäytyä julkaisukanavan tyyliin. Natiivimainonnan onnistumisessa yksi elementti on myös kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys. Digimarkkinoinnin mittaritkin kannattaa miettiä uudelleen: klikkausprosentti ei välttämättä ole yhtä relevantti mittari kuin sisällön parissa vietetty aika.

Onko natiivimainonta oikotie tuloksiin?

Natiivimainonnassa tulee aina muistaa, että kyse on kuitenkin lopulta mainonnasta. Maksettujen sisältöjen ei ole tarkoitus hämätä kuluttajaa ja harhauttaa hänet yrityksen viestin ääreen. Siksi jutussa pitää aina olla merkintä mainoksesta tai ilmoituksesta, jotta lukijalla on mahdollista erottaa mainos muusta sisällöstä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei ole vielä tehnyt erillistä linjausta natiivimainonnasta, mutta ohjeistaa yksiselitteisesti, että vastaanottajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Usein natiivimainoksia ei kuitenkaan ole toteutettu näin läpinäkyvästi eikä esimerkiksi mainostajan nimeä ole suoraan tekstissä mainittu.

Natiivimainoksesta on aina käytävä selkeästi ilmi se, että kyseessä on mainos. Vastaanottajan on voitava tunnistaa mainostajan nimi sekä kohdat, joissa mainos alkaa ja loppuu. Ei ole kuitenkaan olemassa yleispäteviä ohjeita, joilla mainos tulee erottaa muusta sisällöstä. Medioilla on omat tapansa ilmoittaa asiasta. Usein natiivimainokset erotetaan kehyksillä, erilaisilla fonteilla ja esimerkiksi ilmoitus-sanan lisäämisellä.

Huomionarvoista on myös, että natiivimainonta median muiden sisältöjen joukossa ollessaan myös kilpailee tasavertaisena huomiosta. Natiivimainonnan on siis oltava niin kiinnostavaa, että kuluttaja itse päättää siirtyä juuri kyseisen sisällön pariin.

Viini-lehden sivuilla natiivimainos sulautuu osaksi sivuston muita sisältöjä. Maksetusta mainospaikasta ilmoitetaan kuitenkin tekstillä Kaupallinen yhteistyö.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.