Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Nettikirjoittamisen vinkit osa 2

Kirjoitatko tuotetekstejä, kotisivupäivityksiä, yritysblogia… nettiin? Mikäli pilkut ovat poskellaan ja yhdyssanat vähän sieltä tännepäin, ei lopputulos ole kovin vakuuttava ja ammattimainen. Viimeistelyn vaiva kannattaa. Wunjon hyväksi havaitsemat vinkit nyt jakoon sisäpiiriläisten kesken.

Fontit ja muut tekniset konstit

Kevennä lukijan taakkaa ja kavenna tarvittaessa myös kappaleen leveyttä. Valitse nettikäyttöön suunniteltu fontti esimerkiksi Googlen tarjoamista ilmaisista fonteista. Fontilla on väliä:

Jaksaisitko lukea tällaisella fontilla kirjoitettua tekstiä?

Eikö vaan ole tämä fontti sujuvampi silmälle?

Yksinkertaista vielä vähän

Pidä virkkeet lyhyinä ja lauserakenteet simppeleinä. Sano tärkein asia virkkeen alussa ja perustelu tai täsmennys vasta sen jälkeen. Kiteyttäminen voi olla vaikeaa, mutta onnistuessasi asia jää lukijalle mieleen. Ehkä voit käyttää jotain kielikuvaa? Tai kuljettaa tekstin mukana tarinaa… Sellaiset jäävät ihmisille mieleen. Hyvä tarina lähtee todennäköisemmin lentoon sosiaalisen median jaoissakin.

Kappaleet kuntoon

Ota huomioon, että ihmisen aivot omaksuvat online-sisältöjä varsin eri tavalla kuin painettua materiaalia. Lukeminen on enemmän silmäilevää ja silmät napsivat näytöltä usein vain ne rusinat pullasta.  Nettikirjoittamisessa parasta on jaotella kappaleet lyhyiksi, yhden tärkeän pointin varaan rakentuviksi kokonaisuuksiksi. Kappaleiden pituutta kannattaa kuitenkin vaihdella, jotta teksti ei näytä liian kaavamaiselta ja yksitoikkoiselta. Pitkiä kappaleita on taas raskasta lukea ruudulta.

Kappaleessa voi joskus olla vain yksi virke.

Koukuta otsikoilla

Usein lukija silmäilee tekstistä otsikot ennen kuin edes harkitsee leipätekstin kimppuun hyökkäämistä. Otsikot ohjaavat lukijaa ja tukevat kokonaisuuden hahmottamista. Otsikoinnilla rytmität ja kiteytät ajatuksia ja elävöität tekstin muotoa.

Piristä kuvilla, tiivistä kuvateksteillä, selvennä infograafeilla

Kuvat ovat tärkeitä mielenkiinnon herättäjiä. Ne tekevät sivusta vähemmän tylsän näköisen ja antavat paljon informaatiota ja luovat tunnelmaa. Kuvien alla olevia kuvatekstejä myös luetaan paljon sivua silmäiltäessä. Sosiaalisessa mediassa kuvien merkitys on entistä suurempi. Älä luota siihen, että tekstiäsi edes luettaisiin, vaan karsi ja laita välttämättömät jo itse kuvaan.

Tiedon visualisointi on kova juttu. Infograafit ovat erinomainen tapa esittää monimutkaisia asioita yksinkertaisesti, mutta älä ryhdy hommaan summassa. Huonosti tehty infograafi vain hämmentää lukijaa.

Listaa ja taulukoi

Esitä asiasi luettelomuodossa aina kun se on luontevaa. Listat kiinnittävät tehokkaasti tekstiä silmäilevän lukijan huomion ja helpottavat asioiden omaksumista. Tietoa on usein helpompi omaksua taulukoista tai graafisesta esityksestä. Myös erilleen asetetut faktalaatikot herättävät kiinnostusta.

 

Viilaa pilkut ja yhdyssanat paikoilleen

Jos kielioppisäännöt ja kielikorva eivät ole ihan terässä, pyydä viimeistään oikolukuvaiheessa apua osaavalta kielipoliisilta. Tuotteista tulee hyvin äkkiä epäammattimainen ja huonolaatuinen vaikutelma, jos niitä yritetään myydä huonolla suomella. Sama pätee vieraskielisiin teksteihin. Kieliopillisesti oikean tekstin pitää olla kunnia-asia.

Ota ihan iisisti

Vältä huutomerkkejä, capsien käyttöä, liiallista lihavoimista, kursivointia… Vaikka teillä olisikin alkamassa kerrassaan MAHTAVA TARJOUSKAMPANJA, sen mahtavuutta ei kannata jokaisella mahdollisella keinolla alleviivata. Tulee ihan halpahalli olo !!!

Lue ääneen ja luetuta

Omalle tekstille tulee helposti sokeaksi, vaikka olisikin syytä viilata pilkkua, vuolla paljonkin pois tai muuttaa kokonaan suuntaa. Uskalla kysyä itseltäsi ja muilta, onko tässä tekstissä nyt päätä tai häntää. Se kun usein on se tärkein kysymys! Ääneen lukiessa huomaa kirjoitusvirheet ja ajatusvirheet helpommin. Kuvittele olevasi äidinkielenopettaja, millaista palautetta antaisit…

Pyydä vielä ennen julkaisua joku muu lukemaan teksti ja pyydä häneltä rakentavia kommentteja. Usein teksti hioutuu tässä vaiheessa vielä olennaisesti paremmaksi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.