Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Huom! Katse paperiin

Nykypäivänä lähes kaikki julkaistaan ensisijaisesti netissä. Ehkä siitä syystä painopaperin valinnasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä on tullut monille hieman vieras asia. Paperissa on kuitenkin jotain maagista. Sitä ei sivuuteta yhtä kevyesti kuin sähköinen viesti. Useimmiten se luetaan.

Ei kuitenkaan ole yhdentekevää, millaista paperia käytät esitteissä, kuvastoissa tai muissa yrityksesi markkinointimateriaaleissa. Tässä artikkelissa kerromme, mihin paperivalinnalla voi vaikuttaa.

Mitä paperi viestii

Tekstit ja kuvat ovat tärkeitä viestin välittäjiä, mutta niin on myös se alusta, johon ne on sijoitettu. Digitaalisessa muodossa se on sivusto, printissä se on paperi. Paperi voi heijastaa yrityksen brändiä, arvoja tai laatua. Toisaalta paperin rooli voi olla täysin neutraali ja käytännönläheinen.

Paperivalinnalla voi myös vahvistaa painotuotteen viestiä. Sillä voi kalastella lisää huomioarvoa ja erottua joukosta, sillä voi tukea yrityksen imagoa tai yrittää vaikuttaa tietyn kohderyhmän mielipiteisiin. Messuilla jaossa olevista esitteistä tämän huomaa helposti.

Entä ovatko tekstin ja paperin lähettämät viestit linjassa toistensa kanssa? Millaisen kuvan esitteesi antaa yrityksestäsi? Kierrätetyistä raaka-aineista tuotteensa valmistava yritys käyttää todennäköisesti erilaista paperia kuin luksushotelli – jollei hotelli sitten perusta toimintaansa vihreille arvoille ja halua viestiä nimenomaan sitä.

Aika muuttaa viestiä

Paperi elää ajan mukana. Muotivirtaukset ja yhteiskunnassa pinnalla olevat arvot vaikuttavat myös paperivalintoihin. Yhtenä hetkenä uusiopaperit ovat erittäin suosittuja ja jo seuraavassa hetkessä palataan korkeakiiltoisiin papereihin. Tästä syystä paperin välittämät viestit eivät ole kiveen hakattuja vaan vaihtelevat eri aikoina ja myös eri kohderyhmissä. Aikanaan luotettavan vaikutelman antanut yritysesite voi paperivalintansa takia näyttää kymmenen vuoden kuluttua liian mahtipontiselta.

Paperin laatu vaikuttaa painojälkeen

Eri papereilla painojälki näyttää erilaiselta. Sisältääkö materiaalisi tekstiä vai kuvia, onko siinä yhtenäisiä väripintoja, paljon yksityiskohtia sisältäviä kuvia vai vain harmaan sävyjä? Karkea nyrkkisääntö ohjaa valitsemaan päällystetyn paperin, kun kuvien yksityiskohtien halutaan toistuvan mahdollisimman tarkkaan ja mattapintaisen tai päällystämättömän silloin, kun tekstin on oltava mahdollisimman helppolukuista. Kun pidät mielessäsi, mikä on painotuotteesi perimmäinen tavoite, on paperivalinta helpompi tehdä, vaikka onkin usein jonkinasteinen kompromissi.

Papereita käyttötarkoituksen mukaan

Sinulla saattaa olla paljonkin erilaista painettua materiaalia, jolloin myös paperi täytyy valita käyttökohteen mukaan. Paksumpi paperi toimii esitteessä paremmin, ohuempi on käytännöllisempi vaikkapa taitettavissa flyereissa tai paksuissa kuvastoissa, joissa painosmäärätkin ovat yleensä suuremmat.

Mieti sitäkin, kuinka kauan painotuotteesi tulisi säilyä freesin näköisenä. Puupitoinen paperi kellastuu melko nopeasti.

Oletko miettinyt budjettia?

Papereita on eri paksuisia, on päällystettyjä ja päällystämättömiä. Neliöpainoltaan suurempi paperi on hinnaltaan arvokkaampi kuin ohut. Pienissä painosmäärissä paperin hinnalla ei juurikaan ole vaikutusta, mutta kun painosmäärä alkaa nousta, kasvaa myös paperin hinnan osuus kokonais­kustannuksista.

Tämä kannattaa ottaa huomioon myös mahdollisissa jakelukustannuksissa, jotka määräytyvät painon mukaan. Suurissa painosmäärissä paperinvalinta voi vaikuttaa kustannuksiin tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja. Tarkkaile erityisesti painorajoihin perustuvia jakelukustannuksia. Pahimmassa tapauksessa muutama lisägramma lisää kustannuksia reippaasti, kun kriittinen painoraja ylittyy.

Painotekniikka ja jälkikäsittely

Painotekniikka määrittää millaisia paperilaatuja on mahdollista käyttää. Rullapaperia käyttävä rotaatio käyttää selkeästi ohuempia paperilaatuja kuin muut painomenetelmät. Jos haluat painotuotteeseen jonkin lisäefektin kuten kohokuvioita, muotoon leikkausta tai vaikkapa kultaista osafoliointia kanteen, sekin on otettava paperivalinnassa huomioon.

Helpoimmalla pääset

Paperin valinta painotuotteeseen on yllättävän monitahoinen asia, vaikka se ohitetaan usein nopeasti. Helpointa on luottaa asiantuntijaan, joka osaa ehdottaa sopivia paperilaatuja, kunhan olet tehnyt itsellesi – ja myös suunnittelijalle eli meille – selväksi mihin painotuotteella oikein pyritään. Tarvittaessa hankimme paperimallit ja valitsemme painopaperin yhdessä.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.