Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Pelkillä tuotekuvilla ei pitkälle pötkitä

Kuvastossa tarvitaan tuotekuvien rinnalle muitakin kuvia. Nämä esimerkiksi tuotteen käyttöä selittävät tai mielikuvia ohjaavat kuvituskuvat ovat kokonaan oma juttunsa. Kuvan tekninen laatu on näissäkin kuvissa ensiarvoisen tärkeä, mutta huolellinen suunnittelu vieläkin tärkeämpää. Kuvituksella herätetään halu tutustua kuvastoon ja sen tuotteisiin lähemmin. Ja mikä vielä tärkeämpää: halu ostaa tuote tai palvelu.

Kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa

Kuvan viesti on tekstiä tehokkaampi monellakin tapaa. Se kiertää järjen ja vaikuttaa suoraan tunteisiin. Se kertoo yhdellä silmäyksellä asian, jonka kertomiseen sanoin tarvittaisiin joskus pitkäkin teksti. Se vie viestin perille ilman, että lukijan tarvitsee vaivautua lukemaan – silmäily riittää.

Kuvaston kannen tarkoitus on - paitsi kertoa mistä yrityksestä ja tuotteista on kyse - myös houkutella lukija tutustumaan kuvaston sisältöön lähemmin. Kannen tyyli asettaa visuaaliset puitteet koko muun kuvaston sisällölle. Vähemmän on usein enemmän kansissakin.

Ihmiset katsovat mielellään kuvia, joissa on ihmisiä. Kuva henkii reipasta tekemisen meininkiä ja tuotteiden käyttötarkoitus hahmottuu yhdellä silmäyksellä.

Kuva herättää mielikuvia viestimällä tunnelmaa ja elämäntapaa, lifestyleä. Samaistuessaan valittujen kuvien maailmaan kuvaston kohderyhmä on vastaanottavaisempi viestillesi. Kohderyhmät ja tavoitteet ohjaavat aina viime kädessä kuvastossa käytettävien kuvien valintaa.

Ideaa, tunnelmaa ja ilmapiiriä tuoviin kuviin voi hakea kuvapankeista. Kuvapankkien ihmiskuvat ovat monesti kovin siloteltuja ja pahimmillaan luovat vähän kiiltokuvamaisen tunnelman, joten kuvia valitessa on otettava huomioon, että ihmiset pitävät aitoutta ja pientä särmää usein täydellisyyttä kiinnostavampana.


Kuvia käytetään herättämään mielikuvia. Tunnelmaa luovissa kuvissa ei välttämättä edes näytetä suoraan myytävää tuotetta tai palvelua.

Vaihtoehtoja perinteiselle valokuvaukselle

Visuaalisuus on tehokas keino herättää huomio, sillä ihmiset ovat aina tavalla tai toisella visuaalisia oppijoita ja ajattelijoita. Pelkän tekstin tai taulukoiden sijaan asioita voi selventää piirroksilla tai erilaisilla infograafeilla, joiden suosio on selkeässä nousussa. Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla infograafilla voidaan kertoa kokonaisia tarinoita. Visuaalisesti esitetty tieto jää myös mieleen.

Esimerkiksi valmennusyritys Trainer’s House on käyttänyt rekrytointien tukena infografiikkaa uratarinoiden kertomiseen.


Nousussa ovat myös tietokoneella tehdyt kuvitukset perinteisen kuvauksen sijaan. Esimerkiksi suurin osa Ikean uusissa kuvastoissa käytetyistä kuvista on jo tänä päivänä tietokoneella luotuja. Työ on tehty niin taitavasti, ettei lopputulosta erota aidosta valokuvasta, mutta se säästää Ikealle runsaasti rahaa, kun kymmenien eri maihin tehtyjen kuvastoversioiden hieman toisistaan poikkeavia miljöökuvia ei enää tarvitse fyysisesti rakentaa ja kuvata. Ei kuitenkaan tarvitse olla Ikean kokoinen jätti voidakseen hyötyä 3D-tietokonegrafiikasta. Monet suomalaiset pk-yritykset ovat jo käyttäneet tietokoneella luotuja kuvia markkinoinnissaan.

Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi tuotteen eri värivaihtoehdot on helppo tuottaa digitaalisesti, jolloin jokaista tuotetta ei tarvitse erikseen kuvata.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.