Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Surffaatko digitalisaation aallonharjalla?

Saimaan rannalla helmikuun alkupuolella järjestetty Digikaappaus-tapahtuma tarjosi monipuolisen kattauksen kiihtyvällä tahdilla digitalisoituvan maailman nykytilaan ja tulevaisuuteen. Wikipedian mukaan digitalisaatiolla tarkoitetaan erilaisten digitaalisten teknologioiden yleistymistä arkielämän toiminnoissa. Toisin sanoen internetin lisäksi melkein kaikkea, mitä voimme tietokoneilla ja tekoälyllä tehdä. Vaikka Wunjon konttorilla tekoälyä ja ääniohjausta käytetään lähinnä vain iPhonen Siri-apurin muodossa, seminaarista saatiin silti ammennettua monta kiinnostavaa huomiota.

Kuva bankingtech.com

Mitä kiinnostavaa on menossa?

Päällimmäisenä kahdesta seminaaripäivästä jäi mieleen meneillään olevan muutoksen huimaava vauhti ja digitalisaation vaikutus liiketoimintaan. Tuotteet muuttuvat älytuotteiksi, palvelut siirtyvät nettiin. Yhä useammin yrityksen tai koko toimialan liiketoiminta muuttaa muotoaan ja siirtyy netissä toimiville alustoille.

Kaikki taitavat jo tuntea kansainväliset esimerkit: Airbnb – hotelli, joka ei omista yhtään vuokraamistaan huoneista. Uber – taksiyritys, jolla ei ole yhtään taksia nimissään. Ehkä hurjinta näiden kahden menestystarinan taustalla on se ajatus, että jos taksin tai asunnon saa buukattua missä tahansa viidessä minuutissa, mitä tahansa muutakin on mahdollista saada.

Alustatalouteen siirtyminen muokkaa voimakkaasti perinteistä tapaa tehdä bisnestä. Tähän reagoidaan protestoimalla samalla tavalla kuin Kehruu-Jennyn tulemista vastaan protestoitiin 250 vuotta sitten. Silloinkaan protestit eivät muuttaneet kehityssuuntaa ja tuskin taksikuskien protestit Uberiä vastaan tehoavat nytkään. Seminaaripuhujat kannustivatkin yhdestä suusta yrityksiä miettimään, miten kehittää omaa liiketoimintaa digitaalisesti. Suomessakin löytyy jo monia hienoja esimerkkejä, kuten seminaarissa esitellyt miehittämättömät Rolls Royce -laivat ja älykkäät Flowrox-pumput. Toisaalta digiaika kannustaa myös purkamaan organisaation turhia rakenteita, kuten Vincit Oy meille kertoi.

Google taas on vienyt puhetunnistuksen ja ääniohjauksen simppelinä tuotteena suoraan ihmisten koteihin. Googlettamiseen ei enää tarvita yhtäkään klikkausta tai sormen täppäämistä. Google Home -järjestelmän kun voi pyytää omalla äänellään hoitamaan yhtä sun toista online-askaretta.

Digiaika ja kuvastot

Digitalisoitumisen vaikutukset ovat jo nähtävissä kuvastojenkin teossa. Suosiotaan kasvattavat digikuvastot vievät koko kuvaston käsitteen uudelle aikakaudelle. Niihin voidaan toteuttaa ratkaisuja, joihin printti ei yksinkertaisesti taivu. Äänen ja liikkuvan kuvan lisääminen tekee jo paljon.

Automaattinen taittokin on esimerkki digitalisaation hyödyntämisestä, jolloin tylsät rutiinihommat jäävät vähemmälle. Useat puhujat seminaarissa tarttuivatkin siihen seikkaan, että ihminen on perusluonteeltaan laiska. Kun tekniikka otetaan apuun toistuviin, rutiininomaisiin töihin, aikaa jää enemmän luovalle ja hedelmälliselle työlle.

Tulevaisuus ei kuitenkaan ole pelkän digin varassa. Tuoreimmat tutkimukset paljastavat ehkä hieman yllättäen, että 1980-90-luvuilla syntynyt milleniaali-sukupolvi arvostaa erityisesti painetusta materiaalista saamaansa tietoa. Milleniaali-sukupolvi haluaa edelleen kuvastonsa myös painettuina, mutta vain silloin, kun ne ovat osa monikanavaista viestintää.

Muutos on nyt

Digikaappauksen tärkein viesti kiteytyy varmastikin siihen, että muutos on jo nyt menossa ja kiihtyy tulevaisuudessa. Suurin osa puhujista ennusti, että maailma näyttää aivan toiselta jo viiden vuoden kuluttua.

Nyt on syytä ajatella rohkeasti eteenpäin: miltä bisneksesi näyttää kymmenen vuoden päästä? Mitä uhkia ja mahdollisuuksia digitalisaatio yrityksellesi tuo? Se on ainakin varmaa, että kymmenen vuoden päästä päätöksiä tekevät yhä useammin milleniaalit, jotka ovat kasvaneet uusien viestintäteknologioiden parissa ja digitaalisesti varsin erilaisessa ympäristössä kuin aiemmat sukupolvet.

Entä miltä mainostoimistobisnes näyttää 10 vuoden päästä? Varma veikkaus on, että entistä digitalisoituneemmalta. Yhä useammat markkinoinnin rutiinityöt on kyetty automatisoimaan ainakin osin ja resurssit voidaan käyttää luovaan toimintaan. Toinen suuri kehityssuunta on etätyön ja verkostoitumisen tapainen tiimien hajautuminen ympäri maailmaa. Osaksi tiimiä voidaan entistä sujuvammin ottaa asiantuntija mistä päin maailmaa tahansa. Esimerkiksi Suomessa luotu kansainvälisesti toimiva asiantuntija-alusta Solved on jo viitoittanut tietotyön uutta suuntaa. Vastaava alusta nimenomaan markkinoinnin ammattilaisille räätälöitynä voi hyvinkin olla mainosalan seuraava iso juttu.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.