Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Testaa onko kuvastosi ajan tasalla

Suosittelemme kuvastoasiakkaitamme tekemään säännöllisesti katsauksen oman kuvaston nykytilaan. Otapa siis esille yrityksesi viimeksi julkaisema kuvasto ja muistiinpanovälineet ja käy kuvastosi läpi selkeän tsekkilistamme avulla. Arvioinnin jälkeen ajatukset kuvaston suhteen ovat varmasti kirkkaampia ja tarvittaessa on helpompi lähteä miettimään kuvastolle uutta suuntaa.

 ENSIFIILIS

Mitä ajatuksia kuvastosta tulee mieleen, kun otat sen käteesi? Entä kun plaraat sen äkkiä läpi? Entä jos katsot sattumanvaraista sivua? Jos ensituntuma kuvastoon on mahtava, niin asiat saattavat olla juurikin kuten pitää! Jos taas mieleen ryöpsähtää lähinnä negatiivisia ajatuksia, on syytä miettiä kuvaston uudistamista. Jos taas kuvasto ei herätä mitään ajatuksia, on niin ikään muutoksen paikka. Kokeilepa antaa kuvasto käteen erilaille suorapuheisille tuttavillesi ja kirjaa ylös heidän reaktionsa. Mistä kaikesta fiilis syntyy? Kirjaa ylös mikä on hyvää, mikä huonoa.

 ETU- JA TAKAKANSI

Kuvaston kannet ovat vähän kuin kaupan ikkuna: jos se ei kiinnosta tai tuo oikeaa fiilistä, on asiakas hankalampi saada astumaan sisällekään. Kuvittele itsesi asiakkaan rooliin ja katso kanttasi kuin näyteikkunaa: kiinnostaako sinua astua sisälle? Milloin viimeksi kannelle on tehty isompi muutos? Kannen osalta voi kulkea perinteistä linjaa tai kokeilla rohkeasti uutta ja valtavirrasta poikkeavaa. Ehkä voisit käyttää kannessa tuotekuvien sijaan inspiraatiokuvaa. Ehkä kohderyhmääsi houkuttelisi enemmän aikakauslehtimäinen tyyli? Vaihtoehtoja on useita.

 KOKO JA PAPERI

Painetussa kuvastossa sen tuomiin mielikuviin vaikuttaa tietenkin kuvaston koko ja käytetyn paperin laatu. Onko kuvastosi standardikokoa? Standardikokojen käyttämistä puoltaa usein edullisemmat painatus- ja postituskulut, mutta vaihtoehtoja harkitsematta ei kuvaston mallia kannata lyödä lukkoon. Kokoa muuttamalla voi erottua kilpailijoista ja tuoda kuvastoon yksilöllisempää ja harkitumpaa tuntua.

Sama pätee paperin laatuun. Millainen tuntuma paperista jää? Tuntuuko kuvasto kevyeltä vai painavalta käteen? Millaista maailmaa valittu paperi edustaa? Paperista kannattaa pyytää painolta selkeästi erilaisia vaihtoehtoja, jotta valinnat on helpompi tehdä. Näitä asioita miettiessä ajautuu helposti isojen kysymysten äärelle: onko yrityksesikin tavallaan standardikokoa ja -paperilaatua vai käytetäänkö teillä innovatiivisia, tavallisesta poikkeavia tapoja toimia? Tällaisia arvoja voi heijastaa myös kuvaston mitoituksella ja paperin valinnalla.

 RAKENNE JA LOGIIKKA

Tarkastelepa seuraavaksi kuvastosi rakennetta. Onko kuvastossasi selkeä rakenne? Seuraavatko asiat toisiaan luontevassa loogisessa järjestyksessä? Katkaiseeko jokin osio flown? Huomaa että asiakkaasi ei välttämättä selaa kuvastoa kannesta kanteen tai siinä järjestyksessä kuin olet ajatellut. Toimiva sisällysluettelo ja hakemisto ovat siksikin tärkeitä. Asiakkaan on saatava käsitys kuvaston sisällöstä myös satunnaisella selailulla esimerkiksi osioiden otsikoinnin, värien ja symbolien avulla.

 SISÄLTÖ

Katsopa nyt kuvaston tekstejä, kuvia ja taulukoita, mistä kaikesta kuvastosi sisältö koostuukaan. Ovatko tuotteiden tiedot ajan tasalla? Ovatko kuvat hyvälaatuisia ja yksityiskohtaisia? Ovatko ne asiakkaalle tarpeeksi tukemaan seuraavaa askelta kohti ostopäätöstä? Tutki nyt sisältöä hieman yleisemmällä tasolla. Onko tiettyjä tuotteita nostettu tarkoituksella esille? Ovatko tuotteet sopivan tiheästi sivulla? Onko jossain liikaa ilmaa? Ovatko tuotteet tasapaksusti esillä vai onko joitain nostettu suurempaan rooliiin? Ovatko nämä päätökset olleet tarkoituksellisia vai pakon sanelemia?

 VIITTAUKSET

Onko kuvastossasi viittauksia kuvaston sisälle ja ulospäin kuvastosta? Sisäiset ristiinviittaukset ovat tehokkaita lisämyynnin generoinnissa. Ehkä sohvia tutkiva kuluttaja-asiakkaasi on kiinnostunut myös tarjoamastasi kuljetuspalvelusta. Ehkä yritysasiakkaasi tarvitsee myös tilaamaansa koneeseen liittyvän härpäkkeen? On syytä ohjata heidät suoraan näiden tuotteiden sivulle.

Entä miten vahva on kuvastosi yhteys kotisivujen sisältöön? Missä on asiakkaalle olennaista lisätietoa? Onko verkkokaupassa lisävaihtoehtoja? Muista viittaukset myös toisin päin: kuvaston tulee olla helposti löytdettävissä ja/tai tilattavissa kotisivuilta ja sen ilmestyminen pitää huomioida myös esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa ja sähköpostiviestien allekirjoituksessa.

 BRÄNDIVIESTI

Kuvaston tulee tietenkin heijastaa brändiäsi. Puhutteletko teksteissä lukijaa suoraan vai jääkö viestisi etäisemmäksi? Käytätkö paljon me-muotoa, sinutteletko lukijaa? Jääkö viestisi hieman etäiseksi ja persoonattomaksi? Ovatko nämä valinnat johdonmukaisia ja tarkoituksellisia?

Brändisi viesti on se ääni, jolla erottaudut kilpaijoistasi ja jäät mieleen. Se kertoo yrityksestäsi muutakin kuin välttämättömän: jos käytät rempseää humoristista leikittelevää kieltä, tuskin yrityksesi henkikään on kaikista jäykintä mahdollista sorttia. Käytä kuvastossasi siis aina uniikkia brändiääntäsi. Johdonmukainen tapa viestiä lisää asiakkaasi luottamusta ja sitoutumista yritystäsi kohtaan.

 OHJAA ETEENPÄIN

Kuvaston tarkoitus on aina tuoda lisää myyntiä, oli se sitten lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Informatiivisuudessa ja tietynlaisessa hienovaraisessa vaatimattomuudessa on puolensa, mutta tietenkään kuvaston ei ole tarkoitus jäädä vain kauniiden kuvien ja tekstien tasolle pyörimään. Neuvotaanko lukijaa mihin hänen tulisi seuraavaksi edetä? Kehotetaanko kuvastossasi kysymään lisätietoja? Löytyykö kuvastostasi yhteys nettikauppaan? Yhteystietoja ja kotisivujen osoitetta ei pidä tietenkään joutua erikseen kuvastosta etsimään.

Painetut kuvastot lisäävät tutkimusten mukaan online-liikennettä, joten pidä huoli, että kotisivujesi osoite on kuvastossa selkeästi esillä ja että kotisivuiltasi löytyy kuvastoa selanneen ja nyt ostoaikeissa olevan asiakkaan tarvitsemat tiedot helposti.

 TESTIMONIAALIT

Hyvin tehty testimoniaali eli asiakastarina lisää luottamusta ja asiantuntijuutta. Onko kuvastossasi viittauksia todellisiin toteutuneisiin asiakaskauppoihin? Jos toimit B2B-puolella, asiakastestimoniaaleissa on syytä käydä läpi miten asiakkaan tarve ratkaistiin ja miten projekti eteni. Jos taas toimit B2C-puolella, mieti voisitko käyttää kuvastossa hyväksesi todellisten asiakkaiden tarinoita? Aidot asiakkaat ovat usein kiinnostavampia kuin paraskaan myyntipuhe tai liian sliipattu tunnelmakuva. Päästä rohkeasti tyytyväisimmät asiakkaasi ääneen.

 VERTAILE

Nyt on aika ottaa esille kaikki yrityksesi julkaisemat kuvastot. Erottuuko kuvastosi edellisvuoden kuvastosta? Entä viiden vuoden takaisesta kuvastosta? Millaisia isompia ja pienempiä muutoksia on tehty vuosien varrella? Voisiko jotain osaa tuotetietojen taitosta automatisoida? Muutos on hyvästä eikä sitä tarvitse pelätä. Kukaan ei halua että kuvastoa selatessa tulee olo, että hehän lähettävät tämän ihan saman joka vuosi. Entä erottuuko kuvastosi kilpailijoiden kuvastoista?

Googletapa myös esimerkiksi englanninkielisiä kuvastoja. Miten muut ovat tehneet? Poimi parhaat ideat ja mieti, miten niitä voisi hyödyntää omassa kuvastossasi. Usein on syytä ottaa markkinoinnin ammattilainen viimeistään tässä vaiheessa mukaan.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.