Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

TUOTEKUVAT, MISTÄ NIITÄ SAA?

Onnistunut ja laadukas tuotekuva houkuttelee asiakasta tekemään toivottuja päätöksiä. Epäonnistuneita tuotekuvia näkee kuitenkin käytettävän yllättävänkin paljon. Ehkä silloin syynä on ollut kiire tai tottumattomuus kuvien valintaan. Kuvastoon kannattaa tietenkin valita vain parhaat tuotekuvat, mutta harvemmin niitä itsestään ilmestyy tietokoneen sisuksiin käyttöä odottamaan.

Painotuote ja nettikäyttöön tarkoitetut kuvat

Usein ensimmäinen paikka, jonne tuotekuvia on tarvittu, on yrityksen omat kotisivut. Kuvat on silloin todennäköisesti tuotettu nimenomaan sähköistä käyttöä silmällä pitäen. Netissä käytetyt kuvat eivät kuitenkaan sellaisinaan sovellu painettuun tuotteeseen. Niiden resoluutio on alle neljännes tarvittavasta, eikä niissä ole syväyspolkuja, joita käytetään kuvan taustan poistamisessa.

Painotuotteessa käytettynä matalaresoluutioisista kuvista tulee auttamatta epätarkkoja. Nettikäyttöönkin kuvia valitessa täytyy huomioida, että sähköisessä kuvastossa kuvien resoluution tulee olla korkea, jotta tuote näyttää hyvältä myös asiakkaan sitä zoomaillessa.

Tuotekuvat

Tuotteiden valmistajilta saa kuvia

Monet kuvastoja tekevät yritykset käyttävät tuotteiden valmistajien toimittamia kuvia ja säästävät tällä tavoin kuvauskustannuksissa. Joillain toimialoilla valmistajien kuvat ovat huippuluokkaa, mutta aina valmistajien kuvien laatu ei ole kummoinen – kuvissa on saatettu käyttää samoja oikoteitä, joita muutenkin yritämme välttää. Myös valmiit syväyspolut voivat olla hutiloiden tehtyjä tai puuttua kokonaan, mikä vaatii kuvaston taittajalta lisätyötä. Tämä syö valmistajien kuvia käyttämällä säästettyjä euroja.

Varsinkin jos valmistaja on ottanut kuvat eri aikoina, seurauksena saattaa olla sekalainen kokoelma kuvia valaistuksen, tyylin ja kuvanlaadun suhteen. Tällöin kuvat saattavat heikentää kuvaston tasapainoa. Tuotteet ehkä tulevat esille, mutta kuvaston kokonaisilme – sinun brändisi siis – kärsii.

Kolmas miettimisen arvoinen seikka valmistajien kuvien käytössä on se, että kilpailijasi saavat samat kuvat käyttöönsä. Vaikka kuvat olisivatkin korkeatasoisia, et niiden avulla mitenkään erotu kilpailijoistasi.

Entä ottaisinko kuvat itse?

Myös itse kuvaamalla voi pyrkiä säästämään kustannuksia. Järjestelmäkameroiden yleistyminen ja entistä parempilaatuiset kännykkäkamerat houkuttavat helppoudellaan omatoimiseen tuotekuvaukseen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että varsinainen kuvaus on vain osa siitä kustannuksesta, joka syntyy, kun digitaalinen kuva työstetään painokuntoon. Kuvausvaihe on kuitenkin ratkaisevan tärkeä lopullisen, painetun kuvan laadun kannalta. Mitä huonompi lähtökohta, sitä enemmän kustannuksia syntyy, kun kuvaa yritetään jälkikäteen parannella painokelpoiseksi.

Jos haluat kokeilla kuvaamista itse, pyydä ohjeet kuvaston suunnittelijalta etukäteen. Todennäköisesti tarvitset joka tapauksessa jonkinlaisen ministudion valkoisella taustalla ja lisävalaistuksella, jotta lopputulos on onnistunut. Myös kokemusta kuvankäsittelyohjelman käytöstä tarvitaan, sillä olennainen osa kuviin liittyvästä työstä tehdään vasta jälkikäteen tietokoneen ääressä.

Ammattikuvaaja on aina ammattikuvaaja

Tuotekuvat ovat kuvastosi keskeisintä sisältöä. Ammattikuvaajan käyttö on usein, ei pelkästään turvallisin, vaan myös vaivattomin ratkaisu. Edullisinta on keskittää yhteen kuvauspäivään mahdollisimman paljon tuotteita. Kaikkia tuotteita ei ole mahdollista viedä studioon kuvattavaksi, joten joskus väliaikainen studio joudutaan rakentamaan paikan päälle. Jokainen kuvaussessio pitäisikin suunnitella etukäteen huolella, jotta kuvaajalla on tarpeeksi tietoa siitä, millaisia tuotteet ovat ja millaisia kuvia toivotaan. Kuvasuunnittelu ja käsikirjoituksen luominen kuvien osalta ovat tässäkin avainasemassa.

Ammattikuvaajaa käyttäessäsi muista varmistaa, että sinulla on kuviin kaikki oikeudet, jos haluat käyttää niitä jatkossa muissa tarvitsemissasi kanavissa. Usein kuvaaja toimittaa asiakkaalle sekä korkea- että matalaresoluutioiset kuvat, mutta varmista käyttämäsi kuvaajan käytänteet vielä tarjousta pyytäessäsi. Kuvien resoluution pitää riittää painamiseen ja myös tiedostomuodon tulee olla jo lähtökohtaisesti oikea, jotta vältytään turhalta lisätyöltä.

Kuvastossa käytetään useimmiten muitakin kuvia varsinaisten tuotekuvien rinnalla. Näidenkin kuvien valitsemisessa kannattaa istua ensin alas ja konsultoida kuvaston suunnittelijaa ja valokuvaajaa. Kuvaston muihin kuviin sekä kuvien teknisiin ominaisuuksiin paneudumme erillisissä artikkeleissa.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.