Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Visuaalisen markkinoinnin trendeistä

Kuten muillakin luovilla aloilla, myös graafikoiden työssä näkyy erilaisten trendien vaikutus. Trendikäs ei kannata olla vain trendikkyyden vuoksi, mutta kukaan ei varmastikaan halua logonsa, kotisivujensa, kuvastonsa tai markkinointinsa ylipäätään näyttävän vanhanaikaiselta jo julkaisuhetkellä. Kilpailijoista on syytä erottautua myös visuaalisesti, mutta toisaalta markkinoinnin ilme on syytä suunnitella niin, että se kestää vertailun lisäksi myös aikaa.

Riisuttu ilme

Usein yrityksen kuvastosta, esitteestä tai kotisivuista voi jo ensivilkaisun perusteella veikata julkaisuvuosikymmenen. Tällä hetkellä vallalla on hyvin yksinkertaistettu ilme, jossa käytetyt elementit on karsittu minimiin. Yksinkertaiset, selkeät linjat ja flat design -tyyli antaa monesti enemmän tilaa ja painoarvoa teksteille. Näin copywriterin työ on yhä suuremmassa roolissa; tosin teksteissäkin kiteytystä tarvitaan koko ajan enemmän.

Yksinkertaisuutta ei kuitenkaan pidä liioitella, jotta lopputulos ei ole karu, kylmä tai tylsän persoonaton. Osa brändeistä myös yksinkertaisesti kaipaa runsaampia ja koukeroisempia ratkaisuja. Olennaista on löytää kohderyhmiä puhutteleva tyyli.

Fazerin valmistamien klassikkomakeisten uudet mainosjulisteet ovat yksinkertaisen riisuttuja ja hyvä esimerkki flat design -tyylin hyödyntämisestä.

Logot

Minimalismi on valttia logoissakin. Brändit meillä ja maailmalla luottavat yksinkertaiseen ja karsittuun tyyliin logoissa ja liikemerkeissä. Jotta logo olisi selkeä ja jäisi mieleen, vähemmän on usein enemmän. Myös ainoastaan yhden tai kahden värin käyttäminen on tämän päivän logoissa yleistä. Toisaalta useat yritykset ovat palanneet logon suunnittelussa juurilleen ja ottaneet inspiraatiota vanhasta logosta vuosikymmenten takaa.

Suomalainen makeisvalmistaja Panda käyttää osassa pakkauksiaan nostalgista 1960-luvun logoa hieman muunneltuna. Myös ohjelmistojätti Windowsin uusimmassa flat design -logossa on nähtävissä yhteys 80-luvun versioon.

Moduulit

Kuva- ja tekstilaatikoiden käyttäminen on markkinoinnin parissa työskenteleville peruskauraa, mutta yhä yleisempää on, että koko sisältö esitetään erilaisten moduulien kautta. Mobiililaitteista ja esimerkiksi lehtien mobiilisovelluksista tuttu näkymä on laajentunut myös muuhun markkinointiin. Moduuleita käyttämällä voidaan koota vaikkapa kokonainen kuvasto.

Myös erilaisista suorakulmaisista palikoista koottuja nettisivuja näkee yhä useammin. Digipuolella moduulien käyttämisessä on kuitenkin pidettävä huoli siitä, että varsinaiset klikattavat kohteet esimerkiksi nettisivustolla tai mobiilisovelluksessa eivät jää epäselviksi. Käytettävyys ei saa koskaan vaarantua.

Sony yhdistää etusivullaan kuvat, linkit, videot ja sosiaalisen median kanavat yhdeksi hub-tyyliseksi kokonaisuudeksi. Ruotsalainen valaisinvalmistaja Mark Slöjd on valinnut moduulityylin uuden kuvastonsa kanteen.

Tiedon visuaalistaminen

Uusien tapojen löytäminen tiedon esittämiseen on aiempaa tärkeämpää nyt, kun tieto halutaan yhä useammin mahdollisimman tiiviissä muodossa. Visuaalisin keinoin pystytään kertomaan asioita, joiden sanallinen selittäminen veisi enemmän tilaa ja kauemmin aikaa. Nyt suunniteltavissa materiaaleissa esimerkiksi tietoa tiivistävien taulukoiden ja infograafien käyttäminen jatkaa nousuaan.

Suurimmalla osalla ihmisistä on kyky omaksua nopeasti visuaalisia sisältöjä ja mikä tärkeintä: vielä muistaa näin oppimansa. Tiedon esittäminen visuaalisin keinoin sopii erityisen hyvin digitaalisiin kanaviin, joissa lukemisen tapa on ennemmin silmäilevä.

Drinkkiohjeet voi esittää tekstilistojen sijaan visuaalisessa muodossa. Kuva informationisbeautiful.net

Typografia

Etenkin riisutussa visuaalisessa tyylissä typografialla on enemmän merkitystä. Jos logo tai kuvaston kansi pyritään pitämään mahdollisimman yksinkertaisena, typografiset valinnat, kuten esimerkiksi fontin tyyli, väri, koko nousevat entistä merkityksellisempään rooliin. Yksinkertainen tausta antaa myös vapautta leikitellä tekstin ulkonäöllä.

Tällä hetkellä trendikkäitä ovat esimerkiksi käsin kirjoitetun näköiset tekstit ja kalligrafiaan viittaavat fontit, vaikka varsinaisessa työssä ei olisikaan tehty kynällä tai siveltimellä ainuttakaan vetoa. Fontteja miettiessä kannattaa ehdottomasti tutustua myös Googlen tarjoamiin ilmaisiin fontteihin, jotka on suunniteltu nimenomaan web-käyttöön.

Fontilla on väliä. Valinnoilla luodaan vahvoja mielikuvia, vaikka varsinainen teksti olisi sama.

Käsin piirretyt kuvat ja animaatiot

Esimerkiksi isoista taustakuvista on jo tullut normi yhä useammalla nettisivustolla. Joukosta ei enää välttämättä erotu edes käyttämällä taustalla hyvälaatuista videokuvaa. Uniikit ja yritykselle räätälöidyt piirretyt kuvat ja animaatiot voivat olla juuri se, mikä erottaa yrityksen muista saman alan toimijoista ja mikä tärkeintä: saa yrityksen jäämään asiakkaalle mieleen. Käsin piirretty kuva-aihe voi toistua kaikissa yrityksen materiaaleissa tuomassa henkilökohtaista ja kotoisaa, helposti lähestyttävää tunnelmaa.

Vastalanseeratun Arlan Lempi-sarjan tuotteiden pakkauksissa on käsintehty fiilis.

Ennustuksemme

Uskomme, että tulevaisuudessa visuaalisen viestinnän ja markkinoinnin keinot tulevat nousemaan yhä suurempaan rooliin. Ihmisillä on entistä vähemmän aikaa keskittyä lukemaan ja etsimään tietoa. Siksi tiedon pitää olla yhä selkeämmin esitettyä ja nopeammin omaksuttavaa.

Myös tarinoiden kerrontatapa on muuttunut. Visuaalisilla keinoilla on paljon mahdollisuuksia. Kuvia, piirroksia, animaatiota, videota ja tekstiä yhdistämällä saadaan luotua mieleenpainuvia tarinoita, jotka jäävät mieleen. Katso esimerkiksi kanadalaisen panimon kotisivut osoitteessa lighthousebrewing.com. Myös B2B-markkinoinnin tulee tuntua uudelta ja freesiltä. Ratkaisut saavat yllättää ja viihdyttää.

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.