Artikkelit:

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi.

 

  Takaisin artikkelilistaan

Yksi, kaksi, kuvasto!

Erilaiset tarpeet ja toiveet voivat toimia lähtölaukauksena kuvastoprojektin aloittamiseen. Kokosimme ylös yleisimmät tilanteet, joissa kuvasto on todettu sopivaksi markkinointikeinoksi. Usein kuvaston tekemisen taustalla on näistä syistä useitakin. Montako kohtaa sinä tsekkaat listasta?

Ostoja lisäämään

Tämähän on luonnollisesti kaiken perustana. Markkinoinnilla pyritään aina siihen, että myynti kasvaa ja liikevaihto lisääntyy. Kuvasto välineenä on omiaan tuomaan tuotteesi, valikoimasi ja palvelusi kirjaimellisesti suoraan potentiaalisen asiakkaan käteen. Kuvasto myös ohjaa potentiaalisia asiakkaita eteenpäin kotisivuille, tilaamaan ja ottamaan yhteyttä.

Myynnin tarpeisiin

Tuotteisiin nojaava kuvasto on luonteva valinta myynnin tukemiseen. Kuvasto kulkee myyjän mukana asiakaskäynneillä ja messutapahtumissa ja tarjoaa aina asiakkaalle jotakin kouriintuntuvaa tai digikuvaston tapauksessa, sormenpäihin tuntuvaa. Uusasiakashankinnassa painettu kuvasto on helppo lähettää liideille tai saada aiheesta kiinnostunut potentiaali tilaamaan kuvasto kotisivuilta yhteystietoja vastaan. Näin ensimmäinen yhteydenotto on jälleen paria astetta lämpimämpi.

Ajansäästöksi

Kuvastoon voidaan koota vastaukset asiakkailta tuleviin usein toistuviin kysymyksiin. Näin myyjät voivat kertoa asioiden löytyvän kuvastosta ennemmin kuin neuvoa, että tiedot ovat kotisivuilla, kun ensin klikkaat sinne ja tänne ja vielä kerran tuonne. Opasmainen kuvasto kokoaa tiedon selkeästi yhteen paikkaan. Tiedusteluihin kuluvaa työaikaa voi tällaisen kuvaston myötä säästyä huomattava määrä.

Asiakkaiden pyynnöstä

Jopa yllättävänkin usein toive kuvastosta tulee suoraan kohderyhmältä itseltään. Asiakkaat tai jälleenmyyjät haluavat tietenkin tehdä asiat itselleen mahdollisimman helpoiksi eivätkä arastele kysyä, voisivatko he  saada tuotteet ja tiedot jotenkin kootusti kätevässä paketissa. Kuvastossa valikoima on selkeä kokonaisuus eikä tietoa tarvitse etsiä muualta.

Kaikessa rauhassa

Kuvasto on hyvä valinta silloin, kun ostopäätös tehdään harkiten. Isommissa hankinnoissa päätöstä muhitellaan usein kotona sohvannurkassa. Tällöin apuna toimii hyvin esimerkiksi ideakuvasto, joka neuvoo ja opastaa eri vaihtoehtoihin.

Laaja valikoima

Tuotekuvasto toimii laajankin valikoiman kompaktina esittelijänä. Oletko koskaan valinnut keittiöön vaikkapa uutta hanaa? Erilaisia vaihtoehtoja on käsittämätön määrä. Harva kuitenkaan kelpuuttaa uuteen keittiöönsa mitä tahansa putkenpätkää, vaan ihminen haluaa nähdä erilaisia vaihtoehtoja ja tehdä valinnan vasta tämän jälkeen.

Kilpailueduksi 

Koska muutkin tekevät, ei sellaisenaan vielä ole riittävä syy tehdä kuvastoa, mutta jos jokaisella kilpailijallasi on kuvasto ja sinulla ei, joudut väistämättä hitusen altavastaajaan asemaan. Guugletapa tärkeimmät kilpailijasi ja katso, millaista materiaalia he tarjoavat asiakkailleen. Miten voisit pistää vielä paremmaksi? Toisaalta kilpailijoiden tekemisiä ei kannata välttämättömästi pitää oikeana tapana tehdä asioita. Ehkä asiakkaasi nimenomaan hyötyisivät kuvastosta, vaikka eivät sitä vielä tiedäkään?

Brändille tukea

Parhaimmillaan kuvaston tekeminen voi toimia tietynlaisena tason nostona koko yrityksen tekemiselle. Kuvasto onkin yksi kanava brändin ja yrityskuvan rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Mitä kuvastossa kerrotaan ja millä tavalla, vaikuttaa ihmisten käsityksiin yrityksestäsi ja tuotteistasi. Kuvastoa tehtäessä eteen tulevat kysymykset koskevat usein koko yrityksen suuntaviivoja: keitä olemme ja missä voimme auttaa asiakasta kaikkein parhaiten?

Ohjat omissa käsissä

Toisinaan kuvasto kootaan kokonaan tai osittain tavarantoimittajien tuotteista, joilla kaikilla on omat kuvastonsa. Kun samat tuotteet laitetaan esille omaan kuvastoon, pystyt itse vastaamaan kokonaisuudesta ja sen suunnasta. Kun asiakas saa tarvitsemansa tuotteet yhdestä paikasta, pienenee riski, että hän ostaa kunkin tuotteen erikseen valmistajilta.

 

 

 

 

  Takaisin artikkelilistaan

Ota yhteyttä!

Pirjo

Pirjo Rapati

***Javascript vaaditaan***
050 561 4671

Mainostoimisto Wunjo Oy
Hinkantie 199
54590 Kaitjärvi
Y-tunnus: 1037822-6

Oli projektisi sitten iso tai pieni, autamme sinua luotettavasti ja ammattitaidolla. Soita, lähetä viestiä tai pyydä meidät käymään, niin katsotaan miten voimme olla avuksi!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat alaan liittyvät artikkelit ja Wunjon kuulumiset sähköpostiisi noin kerran kuussa tai parissa.